<iframe src=https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-5ZN5LWL height="0" width="0" style="display:none; visibility: hidden"></iframe>

    Marcus Hansson, Key Account Manager hos KLS, är ofta och gärna involverad i hela kedjan när en ny korv ska skapas. Inte minst när det är dags att göra de första spännande provkörningarna.

    – På sätt och vis är vi ett stort företag med ett litet företags sinne och sätt att jobba på - Vi är många som verkligen är måna om slutprodukten. Jag skulle aldrig presentera eller sälja in en produkt som jag inte smakat på. 

    KLS kan dessutom köra fram prover rätt enkelt och snabbt, säger Marcus och berättar om hur en smidig provhack-maskin i mindre storlek kan användas i ett tidigt skede vid skapandet av en ny produkt.

     – Samtidigt är det rätt svårt att jobba småskaligt när det kommer till korv. Men att göra en mindre testkörning är ett smart sätt att se hur kryddblandningen gifter sig med köttet! Vi gör såklart nya provsmakningar och tester när vi skalar upp ett godkänt recept. 

     

    – Att göra korv är kanske på sätt och vis inte så komplext men det är samtidigt mycket som påverkar den slutgiltiga smaken. Alltifrån typ av kött, den exakta mängden kryddor och salt och även den konsistens vi väljer. Korvens känsla beror ofta på fetthalten.

    KLS har genom täta samarbeten med leverantörer även tillgång till pilotkök där olika smaksättningar kan testas och vidareutvecklas. Beslutet att gå vidare med ett recept tas alltid av flera.

    – Vi testar ibland olika kryddningar och ser till att landa rätt smakmässigt innan vi skalar upp och göra 100 kilos satser.  Att låta en ny produkt gå hela vägen genom produktion och ut på marknaden kräver både smak- och kvalitetskontroller, säger Marcus.

    – Att göra korv är kanske på sätt och vis inte så komplext men det är samtidigt mycket som påverkar den slutgiltiga smaken. Alltifrån typ av kött, den exakta mängden kryddor och salt och även den konsistens vi väljer. Korvens känsla beror ofta på fetthalten. 

    Även om det går att göra en hel del i det receptsystem som finns, med artiklar, råvaror och möjlighet att laborera fram exakta fetthalter och proteinhalter till exempel så är det inget som slår en bra provkörning. För produktutvecklare Alexander Wennerström är det först då man verkligen vet hur korven faktiskt kommer smaka, kännas och upplevas.

     – Det är så mycket som spelar in för helheten när det gäller mat och smak. Vi jobbar på tills vi landat helt rätt, och det gäller både smak, konsistens och helhetsupplevelsen.

    Kortfattad fakta om svensk korv och topplaceringarna på korvtoppen!
    • En korv som är märkt med ursprungsmärkningen Kött från Sverige eller Från Sverige innehåller alltid minst 75 procent svenska ingredienser. Innehåller korven kött-, ägg- eller mjölkråvara så är det alltid utan undantag 100 procent svenskt. Korven är dessutom förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

    • Falukorv fortsatt flaggan i topp! Falukorv är fortsatt ohotad etta på korvtoppen. Den är svenskarnas favoritkorv med god marginal: 42 procent anger att falukorv är deras favoritkorv och det är favoritkorven i alla åldersgrupper.