Korvresan 3

Med svenskt kött av hög kvalitet möter KLS konkurrensen bland korvutbudet

I tre artiklar berättar KLS om korvens väg från första smakidé till produktion, lansering och matglädje. Denna artikel berättar hur KLS med svenskt kött av hög kvalitet möter konkurrensen bland korvutbudet.

29 mars 2023

Korv! Räddaren i nöden, en smakrik upplevelse vid grillen, en säker utflyktsfavorit, snabbmat i farten…Korv kan verkligen täcka in många behov och är en given komponent för många olika slags måltider. 

Konkurrensen i korvhyllan är hård. Samtidigt som etablerade, givna favoriter utmanas av nya, spännande smaksättningar menar KLS att grunden för en riktigt bra korv är och förblir - svenskt kött av hög kvalitet.

– Vid nylanseringar handlar det även om att skapa en produkt som adderar en extra kick i korvdisken, säger Marcus Hansson, KAM hos KLS, som upplevt att nya produkter både kan ge ris och ros hos slutkonsumenten.

– Visst ska man sätta ett klingande namn på sin korv och utmana med nya smaksättningar men samtidigt så finns det en stark smaktradition inom korv. “En falukorv ska smaka falukorv”, och många har sina ständiga och bestående favoriter.

– Även det händer en hel del i utbud och smaksättning inom korvsegmentet kan vi knappast jämföra oss med chipshyllan i snabbhet och nya smaker. Det är ju också ett större hantverk att jobba med charkuterier och vi är också beroende av volym. 

Produktutvecklare Alexander Wennerström instämmer. Han berättar hur KLS löpande jobbar med att förbättra och förfina produktionen delvis för att favoriter ska fortsätta vara just favoriter.  

– Ibland är det små justeringar i smaksättning eller tillverkningsmetod som avgör. Vi testar av alla våra produkter under året och jämför även med konkurrenter. Att justera och optimera är viktigt och våra kunder värdesätter KLS fokus på kvalitet genom hela kedjan. Kollar man korvhyllans utbud är det enormt, jag blir glad och stolt när jag ser våra produkter i butik.  

Kort fakta om korvstatistik, Skaraborgs nationalrätt och starka tillbehör! 

  • 92 procent av alla svenskar äter korv! Nästan alla, 92 procent, äter korv (kött eller växtbaserad). Det är en något högre andel män (95%) än kvinnor (90%) som äter korv. Undersökningen visar också att män äter korv vid fler tillfällen än kvinnor och yngre äter korv vid fler tillfällen än äldre personer.

  • Visste du att grynkorv sedan 2005 utnämnd till ”Skaraborgs nationalrätt”? Det är en västgötsk tjock orökt korv som består av fläskkött, korngryn och kryddor.

  • Senap, ketchup, rostad lök, surkål eller skagenröra? Klassikerna senap (74%) och ketchup (66%) är vinnarna på  favoritlistan för toppings på korven. På tredje plats kommer rostad lök (44%). Surkålen (7%) ligger långt efter Skagenrörans stadiga mittplacering (21%).