Teamet hos KLS Foodservice jobbar mot restauranger, offentlig verksamhet och grossister. De deltar på olika mässor, events och träffar - allt för att stärka kontakten med KLS kunder.
– Det är alltid glädjande att se när våra kunder värderar ursprung och inte bara pris. I Europa har ju priserna på gris dessutom stuckit iväg och prisskillnaderna minskar hela tiden vilket faktiskt leder till att fler upptäcker kvalitetsskillnaden mellan utländskt kött och vårt svenska kött, berättar Emma som har jobbat hos KLS som Account Manager i knappt ett år.
Men nära branschen har hon levt länge och Emmas starka intresse för mat och engagemang för svenska råvaror är välgrundat.
– Jag är utbildad kock och mina föräldrar har haft både mjölkkor och köttdjur under min uppväxt. Svensk matproduktion har varit med mig från början och tidigare har jag även drivit köttbutik. Jag tycker det är otroligt viktigt att värna om svensk matproduktion.
Emma och hennes kollegor gör allt från egna event, webinarier och utbildningsträffar till att besöka andras arrangemang.
– Som team jobbar vi nära planeringen som gör prognoser framåt. Utifrån dessa samt säsong lägger vi upp vårt arbete. Jag tror verkligen på att nätverka och mötas! Bäst är det när vi får till blandning av inspiration och information. Det är fortfarande en hel del som inte helt och fullt känner till att KLS står bakom så många olika starka varumärken. Kunderna vill gärna att deras egna säljare ska få hands-on kunskap och inblick i allt vi kan erbjuda.
– Det är inte alltid helt lätt att mäta resultatet av det jobb vi gör men vi får mycket positiv feedback och har givande samtal. Varje samtal är ett steg närmre för fler att upptäcka att vi både levererar råvaror, förädlar och att KLS har en så bred portfölj av starka varumärken.