- KLS Ugglarps mission är att alltid vara en garant för att vi har bra mat från Sverige på våra bord. Pandemin har varit ödesdiger på många sätt, men om man nu ska identifiera någon uppsida, så tycker jag det är oerhört glädjande att se kraftigt stärkta marknadsandelar för svenskt kött!, säger Jonas Tunestål, VD på KLS Ugglarps.
” Sedan en längre tid finns en ökad medvetenhet om matens kvalitet och ursprung där svenskt kött rankas högt hos allt fler konsumenter. Pandemin innebar att denna utveckling fick ytterligare en knuff, eftersom svenska mervärden ökar i betydelse när kött konsumeras hemma jämfört med att äta på restaurang. I takt med att samhället öppnas upp igen syns tendenser till att importerat kött åter tar marknadsandelar”, säger Åsa Lannhard Öberg, jordbrukspolitisk utredare på Jordbruksverket.
Men hur kommer utvecklingen att se ut kommande år? Oro i den globala ekonomin har lett till kraftigt stigande priser på jordbrukarnas insatsvaror som foder, gödning, energi och drivmedel. Producentpriserna på kött och andra livsmedel har också stigit, men inte i samma utsträckning. Priserna till köttproducenter i Sverige ligger dock fortsatt på hög nivå jämfört med i andra EU-länder.
Farhågan i branschen är att om de svenska producenterna inte kan kompenseras för ökade kostnader, så försämras lönsamheten och det kan på sikt leda till minskat intresse att producera kött. Jämfört med de flesta andra EU-länder ligger svenska avräkningspriser dock fortfarande på en hög nivå. Priserna på griskött i många exportberoende EU-länder har varit ansträngda, några orsaker är minskad efterfrågan från Kina och allt fler utbrott av afrikansk svinpest inom EU.
- Nu mer än någonsin behöver vi hitta lösningar tillsammans i hela värdekedjan. Och vi på KLS Ugglarps jobbar dedikerat med våra lantbrukare och kunder, för att hålla ställningarna och befästa marknadsandelen för svenskt kött i butiker och i restauranger, slår Jonas fast.
Här hittar du hela Jordbruksverkets rapport